با قهوه یزد از شر بی خوابی در امان باشید

تاریخچه ساخت قهوه یزد به دوره قاجار برمی گردد. سابقه 400 ساله ساخت این قهوه – که نسخه بومی شده یک نوشیدنی قدیمی غیر ایرانی است – شاهد تعاملات فرهنگی مردم یزدی است که عناصر جدیدی را با ذائقه خود تطبیق داده و نوع جدیدی از نوشیدنی درست کرده اند.

پس از گذشت چندین قرن از معرفی ایران و یزد، این نوشیدنی با تغییراتی که مردم یزد در زمان تهیه آن ایجاد کردند، جای خود را در فرهنگ، آداب و سنن یزدی ها باز کرده و جزئی جدایی ناپذیر از مراسم مذهبی شده است.

قهوه یزدی با توجه به مواد اولیه و به دلیل طولانی بودن زمان دم کردن آن با علاقه مردم سازگاری بالایی دارد. اغلب در روز سوم پس از مرگ متوفی استفاده می شود، به یک سنت دیرینه تبدیل شده است و در حال حاضر بخشی از فرهنگ مردم یزد است.

قهوه یزدی اخیرا در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت. به همین مناسبت هفته گذشته جشنواره ملی سنتی قهوه در مسجد جامع یزد برگزار شد. کافه های یزد مکان هایی برای استراحت، لذت بردن از بناها و بناهای تاریخی گذشته و همچنین تحسین طرح های سنتی کویر در سرزمین ایران است.

در واقع کافی شاپ ها گوشه های دنج یا پر جنب و جوشی هستند که برای استراحت و لذت بردن از لحظات با نوشیدنی و پیش غذا از آنها استفاده می کنیم. اما اینکه چه نوع غذایی برای خوردن یا نوشیدن سفارش می دهیم یا چه نوع محیطی را دوست داریم و با چه کسانی می خواهیم به کافه برویم، همه اینها به ذائقه و احساسات ما بستگی دارد..

به طور کلی یک کافه خوب، با فضایی تمیز، سالم و دلچسب، هر مشتری را راضی نگه می دارد.