کود زیستی ارگانیک طبیعی مرغوب

کود زیستی ارگانیک یک ماده سودمند و باارزش برای گیاهان است. مواد مغذی و معدنی که خاک به ریشه گیاهان تحویل می‌دهد، به‌صورت طبیعی در خاک موجود نیستند و در اینجا است که اهمیت کود‌های زیستی ارگانیک مشخص می‌شود. عناصر غذایی موجود در خاک به‌وسیله کود زیستی به مواد مورد استفاده گیاهان تبدیل می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت کود زیستی هیومیکی مایع یک ماده نگهدارنده میکروارگانیسم‌های مفید موجود در خاک است.

کود زیستی ارگانیک طبیعی مرغوب

خرید کود زیستی

خرید کود زیستی از آنجا که امروزه مزای کود زیستی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، اکثر کشور‌های جهان از آن استفاده می‌کنند. استفاده جهانی کود زیستی موجب شده این محصول در سطح جهان معامله و برخی از کشور‌ها کود زیستی را به کشور‌های هدف خود صادر کنند.

خرید کود زیستی مایع امروزه با توجه خواص و فواید آن از امور بسیار حیاتی در کشاورزی محسوب می‌شود. سیاست کشاورزی کشور به سمتی پیش می‌رود که کشاورزان را تشویق به استفاده از کود زیستی در تولید محصولات خود می‌کند.

کود‌های زیستی در واقع برای کاهش نیاز و همچنین کاهش استفاده از کود‌های شیمیایی به بازار عرضه شدند. آثار مخرب کود‌های شیمیایی بسیار زیاد است و سعی بر آن است که کود زیستی کاملاً جایگزین کود شیمیایی شود. اولین کود زیستی در انتهای قرن 19 میلادی به کار گرفته شد.

  • بیشتر بخوانید: کود زیستی هیومیکی مایع

کود زیستی از جمله موادی است که برای طبیعت و اکوسیستم امن پاکیزه بوده و خطری برای آن ندارد. کود زیستی علاوه بر گیاهان، برای خاک نیز مفید است. هنگام تغذیه گیاهان از مواد مفید موجود در خاک، کود زیستی اجازه نمی‌دهد تا گیاهان با مصرف زیاد این مواد، تعادل عناصر درون خاک به هم ریزد. این مدیریت کود زیستی، خاک را در زمان رشد گیاهان نسبت به سم و همچنین آفت‌کش بی‌نیاز می‌سازد.

باکتری‌های زنده برای حاصلخیزی خاک و گیاهان بسیار مفید می‌باشند از این رو بهترین و عالی‌ترین کود زیستی، کود باکتریایی است.

مزایا کود زیستی

علاوه بر آنکه از طریق افزایش حاصلخیزی خاک موجب ازدیاد میزان محصولات کشاورزی می‌شود، باروری خاک را نیز حفظ می‌کند. از آنجا که در ترکیبات این کود مواد شیمیایی یافت نمی‌شود، آب‌های سطحی و یا زیرزمینی را آلوده نمی‌کند. این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که آب آلوده شود، بیماری‌های مرتبط با آلودگی آب در میان مردم شیوع پیدا می‌کند. پس در واقع می‌توان بیان کرد که استفاده از این کود موجب پیشگیری از بعضی بیماری‌ها می‌شود. از فواید دراز‌مدت بهره‌گیری از کود زیستی می‌توان به تقویت توان تولیدی خاک اشاره کرد. قیمت مناسب و پایین کود زیستی در کنار برتری‌های آن نسبت به سایر انواع کود‌ها موجب شده که کود زیستی به شکل گسترده در صنعت کشاورزی کاربرد داشته باشد. کشاورزان و افراد فعال در حوزه کشاورزی از گوگرد برای رفع شوری خاک استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این عصر به‌صورت طبیعی در کود زیستی موجود می‌باشد، استفاده از کود زیستی مشکل شوری خاک را حل می‌کند.

مقایسه کود زیستی با کود شیمیایی

کود‌های زیستی مواد مغذی گیاه را به شکل غیر‌مستقیم برای گیاه فراهم می‌کنند در حالی که در کود‌های شیمیایی این امر به شکل مستقیم انجام می‌شود. کود‌های شیمیایی موادی را در خاک باقی می‌گذارند که موجب ورود عوامل مضر درون خاک و همچنین منابع آب می‌شود.

کود زیستی فسفر

کود زیستی فسفر فسفر، یکی از عناصر موردنیاز برای گیاهان محسوب می‌شود. به‌طوری‌که در فرایندهای بیوشیمیایی، تغذیه خاک و گیاه، متابولیسم گیاه، انتقال انرژی، رشد ریشه، خنثی‌ سازی اثرات مضر نیتروژن بر گیاه، تولید میوه و بذر، افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری و همچنین آفت و افزایش کیفیت محصول نقش دارد.

زمانی که وجود فسفر به صورت طبیعی در خاک کم باشد، علائمی در گیاه بروز می‌کند که می‌توان از طریق این علائم به کمبود فسفر و نیاز گیاه برای دریافت فسفر اضافی پی برد. از جمله این علائم می‌توان به کاهش محصول، کاهش رشد گیاه و ریشه، تغییر رنگ گیاه و ایجاد طیف رنگی، کاهش خاصیت انبارداری گیاه، متوقف شدن فرایندهای متابولیک قند و نشاسته در گیاه و تولید آنتوسیانین در برگ‌های گیاه اشاره کرد.

کشاورزان و باغداران برای جبران کمبود فسفر در خاک از کودهای شیمیایی فسفاته استفاده می‌کردند. اما با توجه به این که قیمت این کودها بالا رفته و واردات آن به داخل کشور با مشکل مواجه شده است و همچنین استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی فسفاته مشکلاتی از جمله مسمومیت گیاه، به هم خوردن تعادل گیاه، کاهش کیفیت و تعداد محصول، تخریب خاک، آلودگی آب‌های زیر زمینی، تجمع فلزات سنگین در خاک، کاهش جذب مواد مغذی توسط ریشه، تجمع فسفر در خاک به وجود می‌آورد، به همین دلیل استفاده از کودهای زیستی فسفاته توصیه می‌شود. زیرا این کودها دارای ریز جاندارانی هستند که موجب جذب فسفر تجمع یافته در خاک توسط ریشه گیاه می‌شود.

کود زیستی مرغوب

کود زیستی مرغوب کیفیت کود زیستی تعیین کننده شادابی گیاه و رشد و نمو بهینه آن است. یکی از انواع کودهای زیستی که کیفیت بالا و مطلوبی دارد، کود زیستی مایع مرغوب است. برای خریداری کود زیستی مرغوب باید به مراکز معتبر تولید کننده کود زیستی با استفاده از مواد اولیه مرغوب، مراجعه کنید.

استفاده از کودهای زیستی مرغوب موجب کاهش دفعات کودپاشی می‌شوند؛ زیرا فسفر طبیعی موردنیاز گیاه، به حد مطلوب تهیه می‌شود. استفاده از کودهای زیستی مرغوب همچنین باعث تولید محصولات با کیفیت، میوه‌های درشت با تعداد زیاد، افزایش مواد غذایی خاک، افزایش توان تولید، جلوگیری از فرسایش خاک، حاصل خیزی خاک و کاهش آلودگی آب‌های زیر زمینی و آب‌های سطحی و به طور کلی کاهش آلودگی محیط زیست می‌شوند. از این رو کشاورزان علاقه بسیاری برای خریداری کودهای زیستی مرغوب دارند.

کود زیستی تهران

کود زیستی تهران امروزه تولید و عرضه کود زیستی در سراسر جهان در حال رونق است . در آمد حاصل از عرضه کود زیستی در جهان بالا است. در کشور ایران نیز در سال‌های اخیر کودهای زیستی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به دلیل مشکلات واردات و قیمت‌های هنگفت خرید کودهای زیستی از کشورهای خارجی، تولید این کود در ایران درحال‌ توسعه است. به‌ گونه‌ای که شهر تهران یکی از شهرهای تولید کننده کودهای زیستی در ایران محسوب می‌شود. برای خرید کودهای زیستی در داخل کشور، کشاورزان می توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم از شرکت‌های تولیدی تهران خریداری کنند. همچنین دولت برای دریافت کودهای زیستی از کشورهای خارجی به کشاورزان یارانه تعلق داده‌ است.

تولید کود های زیستی در شرکت های تولیدی تهران، باعث ایجاد فرصت شغلی برای عموم مردم شده است. درآمد حاصل از فروش کود های زیستی شرکت های تولیدی تهران، نسبتاً مطلوب می باشد. دولت باید از این شرکت های درحال توسعه حمایت کند تا روز به روز پیشرفته تر شوند و اقتصاد کشور را بهبود بخشند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.